از منبر تا چندرسانهای! حوزه چگونه با نسل جدید گفتگو کند؟

اقتصاد ۱۰۰- بحرانِ «ترجمه» در گفتمان رسمی حوزه و زبان نسل جوان، چالشی است که در صد سالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم (۱۳۰۱ ش.) بهصورت عینی خود را نشان داده است. هرچند سابقه تلاش برای نوآوری در شیوه تبلیغ و آموزش دینی به دهههای نخست پس از انقلاب بازمیگردد، اما پیدایش فضای مجازی و تغییرات شتابزده در سبک زندگی جوانان، نیاز به بازخوانی جدیتر این گفتمان را پدید آورده است. براساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا ) در مهر ۱۴۰۲، تنها حدود ۳۵ درصد از شهروندان ۱۸ تا ۲۹ ساله احساس میکنند مباحث دینی ارائهشده متناسب با دغدغههای روزمره و زبان آنهاست. از سوی دیگر، طرح موضوعات بر بستر نشریههای تخصصی حوزه و منبرهای سنتی اگرچه به غنای اندیشه فقهی میانجامد، اما در عمل کمتر از فرصتی که رسانههای دیجیتال فراهم کردهاند بهره برده است.